Wyjaśnijmy na starcie, że e-commerce to nic innego jak e-handel wraz z całą otoczką obsługową. W skład branży e-commerce wchodzą sklepy, platformy, portale aukcyjne, serwisy ogłoszeniowe oraz strony sprzedające towar lub usługę. Sprzedaż w medium zdalnym potrzebuje jeszcze więcej reklamy i marketingu internetowego niż tradycyjne stacjonarne sklepy. Dlatego że muszą dotrzeć do znacznie szerszego grona odbiorców niż tylko lokalni użytkownicy.
Jak reklamować się w e-commerce?
Zapytacie zatem jak zatem ogarnąć marketing internetowy dla e-commerce? Co to jest? Jeśli twoja konkurencja pisze, robi to samo co ty i ma te same ceny, a to do niej ustawia się kolejka klientów, a nie do Ciebie, to czas abyś wziął się za marketing internetowy. Marketing internetowy to odpowiednia promocja w różnych kanałach internetowych i za pośrednictwem różnych mediów społecznościowych.
Masz dwie drogi reklamy: tradycyjną i e-marketing
Definicja marketingu internetowego to opracowanie strategii mającej na celu pozyskanie dla Ciebie klientów, zbudowania u nich świadomości twojej marki, używając wyszukiwarek internetowych, social mediów, apek mobilnych oraz stron internetowych. Ten rodzaj marketingu daje twojemu użytkownikowi opcje interakcji z marką i wyrażenia swojej opinii .
Uruchamiając narzędzia analityczne jak Google Analytics, Piksel FB zbieramy dane na temat osób, które zareagowały na nasze działania reklamowe. Zdobędziemy dane o kliknięciach, dane demograficzne, o przebiegu ścieżki zakupowej i ewentualnym etapie rezygnacji klienta z finalizacji zakupu.
Marketing internetowy pozwala ci precyzyjnie kierować reklamy do grup docelowych,o każdej porze dnia i nocy. Pierwszą kluczową formą marketingu internetowego jest nic innego jak twoja strona internetowa i jej widoczność w najpopularniejszych wyszukiwarkach.
Ze strony www musi jasno wynikać kim jesteśmy, co oferujemy i jak można najłatwiej oraz szybko się z nami skontaktować. Strona jest kluczowa dla większości innych form e-marketingu, m.in. marketingu w wyszukiwarkach internetowych.
Search Engine Marketing
I tu pojawia się SEM. Marketing w wyszukiwarkach internetowych, z angielskiego Search Engine Marketing w skrócie SEM, który zawiera w sobie dziedziny SEO i PPC. SEO od Search Engine Optimization to działania optymalizacyjne wykonywane w obrębie strony, zaś pozycjonowanie odnosi się także do pozyskiwania linków. Wyniki z SEO często zauważamy dopiero po kilku miesiącach czasami. Efekt może się utrzymywać przez bardzo długi czas, nawet gdy przestaliśmy inwestować w ten rodzaj marketingu. Dzięki temu może konkurować z płatnymi reklamami w wyszukiwarce tzw. PPC (pay per click).
Pay Per Click
Stawiając na płatną reklamę w wyszukiwarkach bazujesz na umieszczaniu linku do twojej www, w oznaczonym miejscu w wynikach wyszukiwania. Tu na pomoc przychodzi Google Ads,który pozwoli ci dotrzeć z reklamą także na You Tube, Gmaila. Google Ads to różne formy reklam, które są przeznaczone dla osób chcących w szybkim czasie trafić do grup odbiorców. Minusem płatnych reklam jest fakt, że wraz z końcem budżetu kończymy docierać do odbiorców. Płacisz, jest efekt. Przestajesz płacisz, wracasz niemal do punktu wyjścia. W przeciwieństwie do SEO, które przynosi stałe i w miarę trwałe rezultaty.
Media społecznościowe, czyli Social Media
Kolejny etap to kanały w Social Mediach. Tu docieramy do klientów ruchem reklamowym płatnym i bezpłatnym. Social media cechują się silnym zaangażowaniem swoich użytkowników. Wysokie zaangażowanie powoduje, że są świetnym miejscem, aby reklamować nasze usługi i produkty.
Stawiasz na profil biznesowy i fanpage firmowy, regularnie postując i budując grupę odbiorców zyskujesz darmowe źródło ruchu, a co za tym idzie reklamy. Będzie to czasochłonne i wymagało ogromne zaangażowanie, jednak efekt końcowy następuje bardzo szybko.
Facebook, Instagram, Youtube, Twitter, Tik Tok, LinkedIn, Pinterest, Allegro to kanały. Każdy z nich oczekuje innego działania reklamowego, który wymaga tytanicznej pracy specjalisty.
Reklama na Facebooku przyjmuje różne formy takie jak promowanie postów, fanpage’a, w formie video czy stwarza możliwość przekierowania użytkownika do naszej strony internetowej. Minusem jest fakt, że przy źle skonfigurowanej kampanii możemy nieefektywnie i nieskutecznie wykorzystać jej budżet.
Instagram oczekuje ,że będziemy posiadać konto biznesowe. Reklama internetowa na Instagramie może zostać umieszczona w dwóch miejscach “feedzie” oraz instastories.
Youtube
Reklamy na YouTube możemy umieszczać poprzez użycie Google Ads. Reklamy na YouTube mogą przyjąć różne formy od reklamy wideo przed lub w trakcie filmu po reklamę mniej inwazyjną jaką jest wyświetlanie wideo w filmach proponowanych.
Twitter daje możliwość dokładnego targetowania reklamy oraz na retargeting.
Rozwiązaniem, które oferuje Linkedin jest możliwość rozliczania reklamy na 4 sposoby: za kliknięcie CPC, za tysiąc wyświetleń CPM, ogólną liczbę wyświetleń CPV oraz koszt poprawnie dostarczonej wiadomości CPS.
Na portalu dodajemy tzw. piny, które możemy reklamować na 3 sposoby.Zwiększanie zaangażowania,zwiększenie widoczności,przekierowanie ruchu kliknięć na stronie.
Tik Tok
Możemy reklamować się na TikToku na 4 metody: Brand takeover, Infeed native content, hashtag challenge oraz brand lenses.
Allegro
Allegro Ads system reklamowy przygotowany na platformie sprzedażowej Allegro.
Najważniejsza jest treść, czyli Content Marketing
Content marketing ta metoda e-marketingu opiera się na publikacji wartościowych treści. To nie tylko artykuły, a także infografiki, materiały wideo czy prezentacje.
Influencer marketing czyli blogerzy lub vlogerzy ,którzy dzięki swojej wiarygodności zbuduje twoja markę oraz twoich produktów,usług i często zrobi to w barterze.
Marketing szeptany slangiem nazywany buzz marketingiem. Spontaniczne dotarcie do odbiorcy. Marketing szeptany może być stosowany jako uzupełniająca forma link buildingu.
E-mail marketing
Jedną z najpopularniejszych form marketingu mailowego jest dobrze znany nam wszystkim newsletter. Pozwala on poinformować o promocjach i zmianach jakie wprowadzamy w naszej działalności.
Wybierz marketing
Granica między kosztami marketingu zwykłego a internetowego, dla każdej branży jest inna. Czasami koszty marketingu internetowego są wyższe, a czasem niższe niż działań tradycyjnych. Jedna wiele wskazuje, że marketing internetowy jest dużo tańszy i bardziej efektywny od tradycyjnego. Niesie wiele korzyści dla prowadzonej działalności gospodarczej. Marketing w sieci otwiera drogę reklamy na cały świat. Ta sama reklama, która wyświetli się w Gdańsku za chwilę pojawi się w Nowym Jorku. Jeśli tylko masz na to budżet, możesz docierać do odbiorców na całym świecie. Dzięki marketingowi internetowemu mamy wiele możliwości, które są albo niemożliwe, albo ograniczone w marketingu tradycyjnym.
Mam nadzieję, że ten tekst odpowiedział na pytanie czym jest marketing internetowy i jak bardzo ewaluował w ostatnich latach.